Image

ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ

Στην ενότητα αυτή μπορείτε να βρείτε χρήσιμες συμβουλές.

Συμβουλές για υγιή δόντια και ούλα

Διατηρείστε τη στοματική σας υγεία και προστατεύστε τα δόντια και τα ούλα σας ακολουθώντας τις παρακάτω συμβουλές:

  • Βουρτσίζετε τα δόντια σας 2 φορές την ημέρα
  • Αντικαταστήστε την οδοντόβουρτσά σας κάθε 3-4 μήνες
  • Χρησιμοποιείτε μεσοδόντια βουρτσάκια ή οδοντικό νήμα για να απομακρύνετε τα υπολείμματα τροφής και τη μικροβιακή πλάκα ανάμεσα από τα δόντια σας
  • Ακολουθείστε μία ισορροπημένη διατροφή
  • Αποφύγετε το κάπνισμα
  • Προγραμματίστε τακτικούς ελέγχους στον οδοντίατρο

Γιατί πρέπει να αντικατασταθούν τα μαύρα σφραγίσματα;

Τα γκρίζα μεταλλικά σφραγίσματα είναι κατασκευασμένα από αμάλγαμα. Πρόκειται για ένα κράμα υδραργύρου με άργυρο, κασσίτερο, χαλκό, ψευδάργυρο και άλλα μέταλλα, το οποίο ήταν για πολλές δεκαετίες το πιο διαδεδομένο υλικό στην οδοντιατρική και χρησιμοποιούνταν ευρέως.

Ωστόσο, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότερες επιστημονικές μελέτες έρχονται να θέσουν υπό ισχυρή αμφισβήτηση την ασφάλεια του υλικού για τον ασθενή, προβάλλοντας μια σειρά από τοξικές δράσεις του.

Τα μικρά ποσοστά υδραργύρου που ελευθερώνονται από τα «μαύρα» σφραγίσματα με την πάροδο του χρόνου, συσσωρεύονται σε διάφορους ιστούς όπως στον εγκέφαλο, τους γεννητικούς αδένες και τους νεφρούς και κατηγορούνται για μία σειρά από ασθένειες.

Επίσης, η κλινική εμπειρία μας έχει δείξει ότι τα δόντια που έχουν παλιά, μεγάλα σφραγίσματα αμαλγάματος σπάνε.

Στις μέρες μας η αντικατάσταση των παλαιών «μαύρων» σφραγισμάτων κρίνεται απαραίτητη. Ήδη η χρήση του αμαλγάματος έχει περιοριστεί στις περισσότερες χώρες και προτείνεται η αντικατάσταση του από σύνθετη ρητίνη.

Η ρητίνη είναι ένα βιοσυμβατό και ανθεκτικό υλικό που υπερέχει επίσης σε αισθητικό αποτέλεσμα. Έτσι τα σφραγισμένα δόντια έχουν απόλυτα φυσική εμφάνιση.

Αθλητικοί νάρθηκες για ασφαλή αθλητισμό

Τα ατυχήματα στις αθλητικές δραστηριότητες αποτελούν συχνή αιτία τραυματισμού των δοντιών, τόσο σε ενήλικες, όσο και σε παιδιά, καθώς 5.000.000 δόντια σπάνε ή «χάνονται» κάθε χρόνο.

Η χρήση προστατευτικού αθλητικού νάρθηκα έχει ένδειξη σε οποιονδήποτε συμμετέχει σε άθλημα που έχει κίνδυνο τραυματισμού των ούλων, των δοντιών ή της κεφαλής, όπως το ποδόσφαιρο, το μπάσκετ, το βόλεϊ, το καράτε, το kick boxing κ.ά.

Ο οδοντιατρικός αθλητικός νάρθηκας κατασκευάζεται σε ορθοδοντικό εργαστήριο από τα αποτυπώματα που έχει πάρει ο οδοντίατρος. Δημιουργείται αποκλειστικά για τον κάθε αθλητή λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες του στόματός του και την επικινδυνότητα του αθλήματος στο οποίο συμμετέχει.

Το πάχος του νάρθηκα διαφέρει κατά περίπτωση και είναι σχεδιασμένος με τέτοιο τρόπο, ώστε να εφαρμόζει άριστα στα δόντια του αθλητή, με αποτέλεσμα να μην τον ενοχλεί και να απορροφά όλους τους κραδασμούς των όποιων χτυπημάτων μπορεί να δεχθεί.

Τι πρέπει να προσέχω στην οδοντόβουρτσά μου;

Αρχικά επιλέξτε μία μαλακή οδοντόβουρτσα. Μία μέτρια ή σκληρή οδοντόβουρτσα, σε συνδυασμό με δυνατές κινήσεις και κακή τεχνική βουρτσίσματος μπορεί να καταστρέψει το σμάλτο των δοντιών και να προκαλέσει την υποχώρηση των ούλων.

Όσο για την κεφαλή της οδοντόβουρτσας, το καλύτερο μέγεθος είναι αυτό που σας επιτρέπει να έχετε εύκολη πρόσβαση σε όλες τις επιφάνειες των δοντιών σας. Κατά προτίμηση, επιλέξτε ένα μικρότερο μέγεθος ώστε να διευκολύνετε τις κινήσεις μέσα στο στόμα σας.

Επιπλέον, μην ξεχνάτε να αντικαθιστάτε την οδοντόβουρτσά σας κάθε 2-3 μήνες ή και νωρίτερα αν χρειάζεται. Με την χρήση οι τρίχες φθείρονται, με συνέπεια να μειώνεται η αποτελεσματικότητα του καθαρισμού των δοντιών.

Τα αναψυκτικά φθείρουν τα δόντια

Τα αναψυκτικά έχουν αναγνωριστεί ως μια από τις σημαντικότερες αιτίες τερηδόνας και φθοράς των δοντιών. Τα σάκχαρα που περιέχονται σε αυτά χαλάνε τα δόντια γιατί καταστρέφουν το σμάλτο.

Από αυτή την άποψη, τα μη σακχαρούχα αναψυκτικά είναι λιγότερο βλαβερά. Τα αεριούχα αναψυκτικά, εκτός της ζάχαρης, περιέχουν και οξέα τα οποία προκαλούν την διάβρωση των δοντιών, δηλαδή την φθορά τους.

Τι πρέπει να κάνετε λοιπόν για να προστατέψετε τα δόντια σας;

  • Περιορίστε την κατανάλωση αεριούχων αναψυκτικών και προτιμήστε ποτά που περιέχουν λιγότερη ζάχαρη και οξέα, όπως νερό και γάλα, που μειώνουν τον κίνδυνο διάβρωσης, ή φυσικούς χυμούς φρούτων.
  • Εάν καταναλώσετε αναψυκτικά, αμέσως μετά ξεπλύνετε το στόμα σας με νερό, απομακρύνοντας έτσι ουσίες που μπορεί να προκαλέσουν την καταστροφή του σμάλτου.
  • Χρησιμοποιείτε φθοριούχο οδοντόπαστα και στοματικό διάλυμα ώστε να μειώσετε την τερηδόνα και να ενδυναμώσετε το σμάλτο των δοντιών σας. Η φθορίωση στο οδοντιατρείο μετά τον καθαρισμό των δοντιών μπορεί επίσης να βοηθήσει σημαντικά.

Τι συμβαίνει όταν «χαθεί» ένα δόντι;

Όταν αφαιρεθεί ένα δόντι και δεν αντικατασταθεί άμεσα, τότε το κόκκαλο που το στήριζε χάνεται, τα διπλανά δόντια στρίβουν και γέρνουν προς το κενό και το απέναντι δόντι μετακινείται επίσης προς το κενό.

Σαν αποτέλεσμα, η καθυστερημένη αποκατάσταση είναι αρκετά πιο πολύπλοκη και το κόστος της αυξάνεται σημαντικά. Γι’ αυτό όταν ένα δόντι "χάνεται" θα πρέπει να αντικαθίσταται αμέσως.

Φρονιμίτες: πρέπει να εξαχθούν;

Οι φρονιμίτες είναι τα τελευταία δόντια που ανατέλλουν στο στόμα μας, συνήθως γύρω στην ηλικία των 16 - 18 ετών ή λίγο αργότερα. Οι φρονιμίτες μπορούν να προκαλέσουν σοβαρή ζημιά τόσο στο οστό της γνάθου όσο και στα διπλανά δόντια, συχνά χωρίς να μας δώσουν καμία ενόχληση.

Η αφαίρεση των φρονιμιτών αποτελεί επέμβαση ρουτίνας και συνίσταται να γίνεται στην αρχή της εφηβικής ηλικίας, ώστε να προληφθούν μελλοντικά προβλήματα.

Τελικά, η τσίχλα κάνει καλό ή όχι στα δόντια μας;

Η μάσηση τσίχλας για μεγάλα χρονικά διαστήματα μπορεί να προκαλέσει φθορά στα δόντια. Ωστόσο, το μάσημα της τσίχλας συμβάλλει στην αυξημένη παραγωγή σάλιου, το οποίο με τη σειρά του απομακρύνει την μικροβιακή πλάκα, προστατεύοντας έτσι τα δόντια μας από την τερηδόνα!

Όταν λοιπόν, δεν είναι δυνατή η χρήση οδοντόβουρτσας, μια τσίχλα με ξυλιτόλη χωρίς ζάχαρη, μπορεί να προστατεύσει τα δόντια μας, ιδιαίτερα αν χρησιμοποιείται ανάμεσα στα γεύματα.

Ακόμη και αν δεν έχουμε κανένα σύμπτωμα, μπορεί να έχουμε προβλήματα στα δόντια μας που μόνο ο οδοντίατρος μας μπορεί να διαγνώσει. Οι τακτικές οδοντιατρικές επισκέψεις μας βοηθούν να προλαμβάνουμε τα διάφορα προβλήματα ή να τα εντοπίζουμε στην αρχή τους, οπότε η θεραπεία είναι απλούστερη και οικονομικά προσιτή.

Στοματική υγεία και διατροφή

Πολύ σημαντικό ρόλο στην υγεία των δοντιών παίζει η διατροφή. Η συχνή κατανάλωση ζαχαρούχων τροφών και ποτών, όπως οι σοκολάτες, οι χυμοί, κ.ά., αυξάνει τον κίνδυνο εμφάνισης τερηδόνας.

Για το λόγο αυτό, οι τροφές που περιέχουν ζάχαρη είναι προτιμότερο να καταναλώνονται αμέσως μετά τα γεύματα (όχι ενδιάμεσα ως δεκατιανό, απογευματινό ή κολατσιό) και να ακολουθεί βούρτσισμα των δοντιών.

Θα πρέπει να περιορίζουμε όσο γίνεται την κατανάλωση αναψυκτικών και ζαχαρούχων ποτών, ενώ καλό είναι αμέσως μετά να ξεπλένουμε το στόμα μας με νερό και να μην βουρτσίζουμε για την επόμενη μισή ώρα.

Συμβουλές για ευαίσθητα δόντια

Εάν υποφέρετε από ευαισθησία, υπάρχουν αρκετά απλά, αλλά σημαντικά βήματα για πρόληψη και καθημερινή προστασία:

  1. Καταναλώνετε με προσοχή όξινες τροφές που μπορεί να φθείρουν το σμάλτο των δοντιών, όπως χυμούς φρούτων, κρασί και αναψυκτικά και μην βουρτσίζετε τα δόντια σας για την επόμενη μισή ώρα τουλάχιστον.
  2. Εάν διαπιστώσετε ότι τρίζετε ή σφίγγετε τα δόντια, αποφύγετέ το κατά τη διάρκεια της ημέρας και φροντίστε να φοράτε νάρθηκα προστασίας κατά την διάρκεια της νύχτας ή και της ημέρας σε στιγμές έντονου άγχους.
  3. Να επισκέπτεστε τακτικά τον οδοντίατρό σας για επαγγελματικό καθαρισμό των δοντιών και συμβουλές για την αντιμετώπιση της ευαισθησίας. Αυτός θα σας δείξει τον τρόπο να βουρτσίζετε τα δόντια σας σωστά με μαλακή οδοντόβουρτσα και θα σας συστήσει την κατάλληλη για εσάς οδοντόκρεμα και στοματικό διάλυμα.
  4. Ελέγξτε το στομάχι σας. Ίσως πάσχετε από γαστροοισοφαγική παλινδρόμηση.

Εγκυμοσύνη και στοματική υγεία

Κατά την κύηση παρατηρείται αυξημένη έκκριση ορμονών, κυρίως οιστρογόνων και προγεστερόνης. Λόγω αυτής της ορμονικής διαταραχής τα ούλα είναι πιο ευαίσθητα και συχνά εμφανίζουν πόνο, πρήξιμο ή ακόμη και αιμορραγία κατά το βούρτσισμα.

Παθήσεις όπως η "ουλίτιδα της εγκυμοσύνης" καθιστούν την στοματική υγιεινή στο σπίτι και τους τακτικούς ελέγχους στον οδοντίατρο πολύ σημαντικούς τόσο για τη μητέρα όσο και για το ίδιο το μωρό.


Μαργαρίτη Μαρία
Χειρουργός Οδοντίατρος                                                                                                                                    > ΑΡΧΙΚΗ   > ΙΑΤΡΕΙΟ   > ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ   >  ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ   > ΧΑΡΤΗΣ ΙΣΤΟΤΟΠΟΥ

 Μπουμπουλίνας 2Α, Καλλιθέα, Αθήνα
 

Iατρείο:  210.95.83.535 

Κινητό:  6976.215.741


 

Στο ιατρείο μας παρέχουμε όλους τους γνωστούς
τρόπους πληρωμής:

money24 Μετρητά

bank24 Κατάθεση σε τραπεζικό λογαριασμό

creditCard24 Πιστωτικές κάρτες, με ή χωρίς δόσεις.

Εγγραφείτε στο newsletter μας

ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΩΝ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ

gototop

Copyright © 2019. All rights reserved

fb  twitter  linkedin                   

Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε τον ιστότοπό μας και την εμπειρία σας όταν το χρησιμοποιείτε. Τα cookies που χρησιμοποιούνται για την ουσιαστική λειτουργία αυτού του ιστότοπου έχουν ήδη οριστεί. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy. To find out more about the cookies we use and how to delete them, see our privacy policy.

  I accept cookies from this site.
EU Cookie Directive plugin by www.channeldigital.co.uk